Kraj kolem České Lípy skýtá mnoho míst na víkendové toulky. Začátkem srpna jsme měli volněji a tak jsem hledala nějaké místo, kde jsme ještě s rodinou nebyli. Chtěla jsem, aby nebylo daleko od nás a dalo se toho poměrně dost stihnout. Nápad padl směrem k Novému Boru. Lákala mě místa jako Zákupy a jejich zámek, Sloup v Čechách a jeho poustevna ve skále a nedaleké jeskyně zvané Pusté kostely, kde se točila pohádka S čerty nejsou žerty.

Víkendové toulky – mapa trasy kolem Zákup a Nového Boru až k Bezdězu.

ZAČÁTEK CESTY

Výchozím bodem byly pro nás Zákupy, které jsou od nás necelé dvě hodiny jízdy autem. V Zákupech je pěkný zámek s možností využít prohlídkový okruh pro děti. Počítám tak pro děti od 3 let už by to bylo schůdné, ale nevyzkoušeli jsme to. Jinak je tu velká zámecká zahrada, která je udržovaná, jak to jen jde, ale potřebovala by pořádnou finanční injekci. Mám pocit, že její současný stav je stejný jako před 20 lety. Vzhledem k zamýšlenému programu jsme tu neměli moc času se víc porozhlídnout, nicméně jsme tu našli dobrou restauraci, kam jsme se na oběd vrátili i následující den.

SLOUP V ČECHÁCH

To je malá obec s krásnou dominantou, a to skalním hradem, který má zajímavou historii a byl vždy víc poustevnou než klasickým hradem. Celé místo je zasazeno do krásné přírodní scenérie. My jsme vzhledem k času, počasí a ročnímu dítěti v krosně prošli jen vlastní skalní hrad a okruh po zelené obcí a okolím. Trasa nese jméno Sloupský vyhlídkový okruh a vede přes vyhlídku nad Liščí dírou, Maxmiliánovu vyhlídku a Hraběnčinu vyhlídku až k rozhledně Na Stráži. Po té dolů kolem lesního divadla zpět do obce Sloup.

Okruh by se nedal celý projít s kočárkem, protože na jednom místě stoupá strmě lesem kolem skal. Nicméně s většími dětmi, které jsou trochu zvyklé chodit, se dá okruh určitě udělat. Jinak kolem Sloupu vede okruhů víc, tenhle byl z těch delších.

Mapa okruhu kolem obce Sloup.

UBYTOVÁNÍ V NOVÉM BORU

Ubytování jsem vybírala poměrně dlouho a zvažovala několik kritérií: vybavenost hotelu, cenu a lokalitu. Nakonec jsem rezervovala penzion Sorrento v Novém Boru. Tedy jsme se v sobotu po procházce kolem Sloupu vydali tam. Co čert nechtěl, podařilo se mi rezervovat pokoj, ale na jiné datum, než aktuálně bylo. Trocha roztržitosti při rezervaci na internetu a tři křičící děti vykouzlily pot na mém čele a stud ve tvářích, když jsme přišli na recepci.

KOUZLO

Pak se stalo ale kouzlo. Čerti to někdy mohou myslet i dobře. Majitelka penzionu, ač to nebyla její chyba, se nám snažila pomoci a zavolala svojí mamince. Ta nás nechala přespat u sebe v bytě. Nebyla to jen záchrana na danou noc, ale přineslo nám to i začátek nového vztahu s hodnou, milou a energickou osobou.

DRUHÝ DEN

V neděli ráno jsme dostali snídani a vypravili se do místního sklářského muzea. Po té nás víkendové toulky táhly na skalní hrad Sloup. Předchozí den už jsme nestíhali otvírací dobu. Na oběd jsme pokračovali do Zákup a po té byly naším cílem jeskyně Pusté Kostely.

PUSTÉ KOSTELY

Prošli jsme všechny v mapě označené jeskyně. Jedna z nich dříve tvořila uměle vytvořený náhon na mlýn. Dnes už je to jen jeskyně, kde nedaleký dětský tábor zřejmě podle zbytků svíček pořádá stezku odvahy. V každém případě to chce mít po ruce slušné osvětlení, pokud si chcete vychutnat atmosféru jako v pohádce.

NEJVĚTŠÍ Z JESKYNÍ

Poslední zastávkou byla největší z jeskyní, která je také uměle vytvořená. Je tam motorkářský bar a na motorkách se smí vjet i do prostoru jeskyně, takže pro turistu nic moc atmosféra. Jen smrad z výfukových plynů a hluk. V prostorách najdete ještě pekelnou váhu ze zmíněné pohádky, ale to je tak vše. Očekávala jsem od místa celkem dost. Bohužel realita je jiná, než co umí filmaři vytvořit.

CESTA ZPĚT

Naše zpáteční cesta vedla kolem hradu Bezděz, na který jsme chtěli vyšplhat. Bohužel jsme přijeli pozdě. Nejzazší čas příjezdu na parkoviště pod hradem musí být v 16 h, pokud jste schopni udělat výstup k hradu za půl hodiny. Posledního návštěvníka totiž vpouští v 16:30. Plány jsme tedy změnili a naše víkendové toulky jsme zakončili v Bělé pod Bezdězem. Zastavili jsme na náměstí, které v posledních letech opravili, a vypadá moc pěkně. Najdete tu také kavárnu Stará Pošta, kde jsme se na chvilku zastavili.

TIPY:
  • V Zákupech mohu doporučit jako místo k obědu restauraci V podzámčí. Vaří tu takové domácí hotovky, které jsou ale chuťově výborné, a ceny oproti restauraci Chata pod hradem ve Sloupu naprosto lidové.
  • V Novém Boru jsem rezervovala ubytování v Restaurantu Sorrento. Zdál se mi z nabízeného nejpříjemnější.
  • Kavárna Stará Pošta v Bělé pod Bezdězem je moc pěkné místo a podle fotek z rekonstrukce vstala prakticky „z popela“. Fajn lidé, kteří ji provozují, káva skvělá a mrkvový dort mě inspiroval k pečení vlastního. Dětem moc chutná.
DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

Délka a sjízdnost s kočárkem. Zmíněný okruh kolem Sloupu měří 4,1 km. S kočárkem bych do toho nešla. Leda to vzít z druhé strany, než jsme šli my. Dostali byste se kolem lesního divadla k rozhledně Na Stráži. Na cestě by vás potkalo stoupání s několika schody, které by se přenesením kočárku daly překonat. Dále je tu asfaltka vedoucí k rozhledně a následně k místu zvanému U křížku. Tam byste se ale museli přidržet zelené NS Sloup v Čechách, ta by vás dovedla zpět na obecní cestu do Sloupu.

Složení naší skupiny. Dva dospělí a jedno téměř roční dítě v nosítku.

Počasí. Letní, ale s občasnými přeháňkami.

Množství návštěvníků. Je to asi známé místo, takže je tu živo. Potkávali jsme tu hodně rodin s dětmi.

Další místa k výletu v okolí budou celé Lužické hory a Národní park České Švýcarsko jako takové.