Lázně pod Zvičinou jsou malým skrytým místem na úpatí kopce Zvičina. Jde o stavbu poměrně historickou, která léta živořila, ale posledních 20 let se o ní starají manželé z Holanska. Místo žije v létě i v zimě, budova je opravená, je tu hotel a restaurace. Lázně pod Zvičinou se dají využít jako výchozí místo pro výlety s dětmi.

Nabízím malou trasu s možností hledání pokladu, našla jsem ji na stránkách zmíněného hotelu v části Rodiny s dětmi, včetně pracovního listu pod blokem Questing. Pracovní list jsem si stáhnula a vytiskla před výletem, trasu jsme celou prošli, odhalili nějaké nepřesnosti v tajence, ale tajenku nakonec i tak rozluštili.

POPIS TRASY

Začínáme na parkovišti u před hotelem Lázně pod Zvičinou. Následuje výstup ke kapličce, dále do kopce po neznačené cestě lesem (popis cesty v pracovním listě). Pak na křižovatce cest odbočíte vpravo a narazíte na zelenou, na místo Perná (kříž). Dále pokračujete po zelené až na Sedlo pod Zvičinou, tady se potkává zelená a modrá. Pokračujete do kopce po silničce kolem kapličky, následuje odbočka vpravo stále po modré na polní cestu. Tady vás čeká poslední stoupání až na Zvičinu kolem vysílačů. Dojdete k Raisově chata na Zvičině. Dolů se dáte po červené kolem studánky s drakem, červená vede zpět k lázním.

Délka trasy je 4, 5 km. Mapa trasy.

Složení naší skupiny bylo dva dospělí, čtyřměsíční miminko nesené v šátku a dvě větší děti, necelé tři roky a necelých 6 let, oba to šli po svých.

PODROBNĚJŠÍ POPIS S POZNÁMKAMI

První úkol je hned u kapličky nad parkovištěm. Cesta pokračuje do kopce lesem, je dobře popsaná v materiálu pro hledání pokladu. S kočárkem je trasa maličko náročnější, ale mám už ověřeno, viz výlet s dětmi, že se to zvládnout dá.

Popřípadě by tu byla možnost si celou trasu slušně prodloužit a ze Zvičiny jet s kočárkem po cyklostezce 4086 a 4139, která vychází těsně pod Hotelem Lázně pod Zvičinou. Znamená to vyhnout se úplně poslednímu úkolu.

Druhý úkol je u rozcestníku Perná (kříž). Následuje cesta po zelené krajem pole podél lesa, zpevněná, ale může být rozbahněná. Nedaleko místa zvaného Sedlo pod Zvičinou míjíte kapličku, kde je třetí úkol.

Následující výstup polní cestou je trochu náročnější, tlačit kočárek by bylo obtížné, je tu totiž místy dost kamení. V mapě označeno jako místo s pěkným rozhledem. Čtvrtý úkol je u Raisovy chaty na vrcholu Zvičiny. Co se týká zmíněného rozhledu, pak je odsud za pěkného počasí krásně vidět do okolí, nejblíž jsou Krkonoše nebo Český ráj. Zvičina je oblíbená jako místo pro paragliding.

Odsud dolů vede cesta mezi ploty vysílačů po červené zpět do Lázní pod Zvičinou. Musíte absolvovat v lese dost prudké klesání po úzké cestě. Pak dorazíte k Masarykově dračí studánce, kde je pátý úkol. Dále už vás čeká jen sestup z kopce lesem, můžete tu narazit na bahno díky vytékajícím pramínkům z lesa (záleží na ročním období).

DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE

Počasí. Bylo pod mrakem, trochu déšť, kolem 8 °C, na kopcích mlha.

Den a roční doba, časová náročnost. Šli jsme trasu mezi vánočními svátky, výlet nám s dětmi trval asi tři hodiny.

Množství návštěvníků. Téměř nikdo, i v sezóně je tu poměrně klid, na Zvičině můžete potkat víc lidí, protože se tam dá se tam vyjet i autem. Je-li sníh, lyžuje se tu.

Další služby na místě a možnost občerstvení. Parkovné se neplatí žádné. Oběd či občerstvení je možné si dát v Lázních pod Zvičinou (tam jsou celoročně snad kromě ledna) nebo na Raisově chatě (zkontrolovat otvírací dobu a může tu být hodně lidí). V Lázních pod Zvičinou se dá v zimě a při sněhové nadílce nechat učit děti lyžovat včetně vypůjčení výbavy. Je tu dětské vnitřní i venkovní hřiště, mini farma, venkovní koupaliště, půjčují tu kola a nabízejí další služby.

Možnosti výletů s dětmi v okolí: ZOO, přehrada Les Království, koupaliště a kemp Pecka, hrad Pecka, hospital Kuks a okolí.